Gennem de sidste årtier har den traditionelle skolegang ændret sig helt vildt. Man kan faktisk sige, at den traditionelle skolegang ikke er så traditionel længere. I dag er blyant og papir slet ikke tilnærmelsesvis redskaber, som anvendes lige så hyppigt, som de blev for blot få årtier tilbage. Men hvordan kan det være? Og hvordan kommer fremtidens skole til at se ud?
Digitaliseringen har ændret alt
Der er ingen tvivl om, at vi kan spore denne store ændring af skolegangen, som vi kender den, direkte tilbage til digitaliseringen, som er blevet rullet ud over Danmark de seneste årtier. Men hvad er det helt præcist ordet digitalisering indebærer?
Skoler og teknologier
Digitalisering betyder i daglig tale skolernes evne til at imødekomme, omfavne og understøtte den teknologiske udvikling. Også skolerne i Odsherred er med på den teknologiske bølge. Dette indebærer at tilegne sig de nyeste teknologier, anvende dem på fordelagtig vis samt at understøtte disse teknologier og løsninger.
Hvis en skole for eksempel har købt en masse pc’er, så skal skolen ikke blot kunne finde ud af at udnytte Pc’erne til at effektivisere undervisningen, men også understøtte dem med PC skabe, opladning og servicering af enhederne. Dette har de danske skoler, inklusiv dem i Odsherred, op til nu været rigtigt dygtige til at imødekomme.
Fremtidens skole
Én ting er helt sikkert: udviklingen kommer til at fortsætte. Måske ikke i det samme voldsomme tempo, som vi har set op til nu da det første og ‘seje’ træk nu har fundet sted. Dette indebar at få installeret og implementeret de nye teknologier på skoler til en start. Det næste træk er at kontinuerligt optimere og videreudvikle på de teknologier, som vi har i dag.
Årsagen til, at den kommende udvikling vi vil opleve de kommende årtier formentlig ikke vil gå lige så hurtigt som det vi har været vidne til indtil nu, er som sagt, at vi allerede er kommet langt. Danmark er yderst dygtige til at varetage og imødekomme teknologisk udvikling, og det kan vi godt være stolte af.